WEBVTT

00:00:00.200 --> 00:00:07.800
Als je het hebt over een CI... Nou, dat keur ik niet af. Maar het is en blijft een hulpmiddel.

00:00:07.840 --> 00:00:13.760
Belangrijk is dat het kind een Dovenidentiteit meekrijgt en dus ook gebarentaal...

00:00:13.840 --> 00:00:18.760
...want zodra de CI uitgaat is het kind Doof.

00:00:18.800 --> 00:00:25.160
Ik maak mij zorgen over het feit dat ouders denken dat hun kind met een CI horend is en het leren van gebarentaal dan niet nodig is.

00:00:25.240 --> 00:00:33.640
 –Verplaats je nu eens in die ouders. Hun hele omgeving en zijzelf zijn horend en dan krijgen ze een Doof kind. 

00:00:33.680 --> 00:00:41.880
Zij vinden dat dan verschrikkelijk. Ook omdat ze zelf weten wat geluid is en dat willen ze ook voor hun kind. Nou, ik kan mij dat best voorstellen. 

00:00:41.920 --> 00:00:49.560
Maar ik blijf erbij dat het ligt bij de KNO-artsen en alles er omheen. Zij vertellen dat goed leren praten het belangrijkste is...

00:00:49.640 --> 00:00:57.640
...en dat is gewoon niet waar. Ze moeten zeggen dat er gebarentaal geleerd moet worden en dan komt het Nederlands vanzelf.

00:00:57.720 --> 00:01:09.440
Vaak wordt er gezegd hoe belangrijk goed leren praten is. Ouders denken dan dat praten het belangrijkste is om goed Nederlands te leren. Dat is een groot misverstand.

00:01:09.560 --> 00:01:18.000
Met een goede beheersing van gebarentaal komt het Nederlands vanzelf. De ouders worden verkeerd geinformeerd.

00:01:18.080 --> 00:01:24.520
Als mijn kind Doof zou zijn, denk ik dat ik wel voor een CI zou gaan. Het is tensotte een goed hulpmiddel.

00:01:24.560 --> 00:01:32.360
Maar een operatie brengt wel risico's met zich mee en dan twijfel ik toch hoor. 

00:01:32.480 --> 00:01:40.640
–Nou, ik ken iemand die een gezichtsverlamming heeft opgelopen na de operatie. Het kost ook nog een hoop geld.

00:01:40.840 --> 00:01:47.600
–Tja het is altijd plussen en minnen.

